Studenten worden in Nederland steeds mobieler, een bachelorstudie in Nijmegen en een master in Leiden, een half jaar stage in Eindhoven en daarna weer terug naar Amsterdam. De woningmarkt voor studenten is daarentegen vaak onoverzichtelijk en inflexibel. Wachttijden, hoge huren en (te) kleine kamers op plekken waar je liever niet wilt wonen. Door deze ontwikkelingen is er behoefte aan een overzichtelijke plek waar studenten eenvoudig en vertrouwd hun kamer kunnen vinden.
DUWO, de grootste studentenhuisvester van Nederland, heeft een nieuw woonruimte-aanbod platform ontwikkelt waarop studentenwoningen van DUWO, maar ook andere partijen aangeboden worden.
Doelstelling van het project is een platform te creëren dat ‘operational excellence’ biedt aan studenten bij het vinden van een woning en bijbehorende producten en diensten. Einddoel is om studenten maximaal te faciliteren in ‘de mooiste tijd van hun leven’.
“Funda van de studentenhuisvesting”
Het ontwikkelen van een woonruimteverdelingsplatform van selectie tot en met implementatie is een gecompliceerd proces. Laat staan wanneer externe partijen intensief betrokken hierbij worden. De belangrijkste succesfactor ligt in de kwaliteit van het platform. Dit moest een breed aanbod (landelijke dekking) hebben. Maar ook zo gebruiksvriendelijk en innovatief zijn dat je daar als aanbieder van studentenwoningen of als woningzoekende nauwelijks omheen kunt. De vergelijking gaat niet in alle opzichten op, maar qua impact kun je denken aan het ‘Funda van de studentenhuisvesting’.
Medio 2017 is de samenwerking gezocht met automatiseerder Zig Websoftware en gestart met het bouwen en inrichten van het nieuwe woonruimte-aanbodplatform. Daarbij is in samenwerking met ontwerpbureau Today een positionering, naam en merkidentiteit gecreëerd voor het nieuwe platform.
Op 2 januari 2018 is ROOM geboren en kent het platform sindsdien een goede start.
De IT Regisseur heeft DUWO meegeholpen aan het ontwikkelen van ROOM door projectmanagement te leveren van selectie tot en met implementatie.