Business case, leverancierselectie, migratie en … de ict staat buiten de deur. Maar zijn daarmee de doelstellingen bereikt? Vaak is het antwoord nee, met als veel gehoorde oorzaak een gebrek aan regie. Ondanks het opgestelde contract en de maandelijkse rapportage is de ict-dienstverlening nog niet op peil. Het doel waarvoor de outsourcing is uitgevoerd wordt niet voldoende bereikt. Dit artikel geeft een aantal concrete tips om de regie te verbeteren.
Outsourcing is een partnership tussen klant en leverancier. Met de transitie van de ‘ict’ers’ naar de leverancier raakt de klant een stuk (directe) controle kwijt. De klant verwacht dat de leverancier flexibel ontzorgt. De tevredenheid over outsourcing is vaak laag, doordat leveranciers teveel sturen op de sla en klanten teveel gaan voor een lage prijs zonder duidelijke doelen en sturing. Dit type partnership vergt een andere vorm van regie aan de klantzijde dan men normaliter gewend is.
Zowel voor als na migratie van de ict-dienstverlening wordt er weinig aandacht besteed en nauwelijks capaciteit vrijgemaakt om de dienstverlening goed te laten aansluiten. De regierol wordt niet begrepen, is niet specifiek of bij de verkeerde personen belegd. Wij zien nogal eens dat regiefuncties vervuld worden door de achterblijvende ict’er, operationeel inkoper of zelfs een facilitaire medewerker. ‘Beheerders’ die tot dan toe voornamelijk inhoudelijk bezig waren, moeten ineens een leverancier procesmatig op resultaat gaan aansturen. Er wordt te veel gecontroleerd in plaats van geregeerd, met als gevolg: hogere kosten, langere doorlooptijden, niet behaalde service levels en ontevredenheid bij gebruikers.
Om de gevolgen zoveel mogelijk binnen de perken te houden geef ik hier een aantal tips om dit te bewerkstelligen.
Outsourcing kan vaak bijdragen aan je doelstellingen, maar wees ervan bewust dat de ict nog altijd geregisseerd dient te worden om tot het gewenste resultaat te leiden. Borg de regierol binnen je organisatie en zorg dat deze met de juiste kennis en competenties wordt ingevuld. Gebruik de tips om valkuilen te voorkomen en maak van outsourcing een succes!
Bekijk het gepubliceerde artikel op Computable hier.